Guvernul Romaniei a adoptat in adata de 24.04.2019, proiectul Legii Turismului. Printre schimbarile importante se numara infiintarea Organizatiilor de Management al Destinatiilor (OMD); infiintarea Sistemului Informatic de Evidenta a Activitatii de Turism din Romania (SIEATR); descentralizarea Ministerului Turismului, infiintarea unor Birouri externe pentru promovare turistica; introducerea "clientului misterios;" obligativitatea site-urilor sa promoveze doar cazarea autorizata; dreptul de preferinta al hotelierilor care detin structuri de cazare in apropiere de plaja pentru inchirierea plajelor din vecinatate. In cadrul unei analize efectuate prin proiectul TestIMM, s-au identificat o serie de probleme. Printre acestea se numara necesitatea definirii mai simple a termenilor folositi in turism, necesitatea redefinirii agentiilor de turism tinand cont de codurile CAEN specifice 7911 si 7912, datele colectate de noul sistem informatic pot genera probleme microintreprinderilor, OMD-urile nu acopera intreg teritoriul Romaniei, componenta Consiliului Consultativ pentru Turism, necesitatea definirii mai clare a modului in care Guvernul sprijina dezvoltarea infrastructurii de turism, multe centre de informare turistica nu functioneaza, se simte nevoia de simplificare privind documentatia de urbanism pentru zonele si statiunile turistice, nu exista criterii de performanta pentru atasatii in turism din cadrul ambasadelor si consulatelor; nu se organizeaza in timp util participarile la targurile de turism din strainatate, concesionarea plajelor necesita imbunatatiri privind regulile de licitare / construire, colectarea datelor statistice trebuie imbunatatita, fiscalizarea pensiunilor mici in relatia cu agentiile de turism si nu numai, nu exista obligatia de a initia scheme de ajutor de minimis, resursele umane limitate pentru efectuarea de controale, lipsa ghizilor turistici, necesitatea aplicarii Legii prevenirii in turism.
Legea poate fi consultata aici. Propunerile de imbunatatire a Legii Turismului au fost trimise Parlamentului si Ministrului Turismului, in data de 05.09.2019.
Definirea mai clara a termenilor: cazarea turistica - sa fie definita separat de alimentatia publica (masa); alimentatie publica - sa fie creata o definitie detaliata prin care sa se inteleaga ce include; serviciu turistic - sa fie creata o definitie detaliata prin care sa se inteleaga ce include; trebuie completat cu exemple concrete "orice alt serviciu destinat a indeplini cerintele specifice ale turistilor care nu e parte intrinseca a unui serviciu turistic."
Lansarea unei scheme de minimis pentru proiecte de afaceri in turism: introducerea obligativitatii pentru Ministerul Turismului sa initieze o schema de minimis pentru dezvoltarea afacerilor in turism sau initierea de afaceri noi / startup-uri; asigurarea fondurilor necesare implementarii acestei scheme de minimis; printre activitatile care pot primi finantare se numara sprijinirea pensiunilor, amenajarea cailor de acces spre obiective turistice; GAL-uri cu specific turistic; infiintarea in cadrul Ministerului Turismului a unui departament pentru atragerea de fonduri nerambursabile.
Imbunatatirea managementului plajelor turistice: Interzicerea activitatilor de subcontractare / subinchiriere a plajelor turistice, de catre contractantii directi; - Instituirea unui mecanism de control in cadrul OMD, care sa supravegheze ordinea si linistea turistilor (comert ocazional, muzica, etc), sustinut din taxa de statiune; - Scoaterea la licitatie doar a plajelor care nu sunt inchiriate de hotelieri; - Plafonarea preturilor.
Imbunatatirea si eficientizarea activitatii Organizatiilor de Management a Destinatiilor: Organizarea OMD-urilor la nivel regional, astfel incat sa se acopere intreg teritoriul tarii; - Inscrierea obligatorie a UAT-urilor; - Strategia de dezvoltare a destinatiilor turistice ar trebui completata cu noi destinatii, nevalorificate inca; - Organizarea periodica a unor cursuri de formare si perfectionare in turism; - Identificarea agentiilor turisce cu rezultate de varf in activitate si stimularea acestora prin actiuni de promovare; - Promovarea, incurajarea si finantarea turismului gastronomic conform obieciurilor si traditiilor zonei; - Cresterea preocuparii si sustinerea activitatilor cultural - artistice si de agrement prin colaborarea cu autoritatile locale; - Limitarea atributiilor OMD astfel incat sa nu concureze cu agentiile turistice.
De ce avem nevoie de toate aceste informatii? Datele pe care le colectam prin acest formular de identificare a solutiei sunt importante pentru a genera mai multa forta procesului de participare si pentru a avea sanse mai mari sa generam probleme rezolvate:
Acest site a fost realizat cu sprijinul Uniunii Europene. Continutul acestuia reprezinta responsabilitatea exclusiva a Centrului de Dezvoltare SMART si in niciun caz nu poate reflecta opiniile Uniunii Europene.