Principiul fundamental al legii prevenirii este acela ca agentul constatator nu mai aplica sanctiunea contraventionala la prima constatare a unei fapte, ci aplica un avertisment, la care anexeaza un plan de remediere. Legea prevenirii (270/2017), impreuna cu HG de aplicare (33/2018) permite o interpretare subiectiva din cauza faptului ca in legislatie se folosesc termeni vagi, generici. Astfel, autoritatea poate interpreta includerea sau nu a contraventiei sub incidenta legii, lasand la latitudinea agentului contatator aplicarea sau nu a preventiei. Mai mult, legea nu este suficient de cunoscuta de catre antreprenori, mai ales de catre cei mici si mijlocii. Desi legea are prevederii cu privire la canalele de informare (prevederi in general respectate de catre autoritati), informatia este greu de asimilat si de sistematizat de catre antreprenori, care se tem de faptul ca fara intentie, pot gresi in activitatea lor si astfel risca sa fie sanctionati la un nivel financiar pe care nu si-l permit. In textul legii referirea se face generic la “autoritati/institutii publice cu atributiii de control.” Nu se tine seama de faptul ca la nivel de autoritate publica exista autonomie locala si toate contraventiile stabilite prin reglementari ale Consiliilor locale / Primariile ar trebui sa se supuna legii prevenirii. Problema cea mai mare a acestei legi este faptul ca numarul contraventiilor pentru care se aplica este nesemnificativ pentru a creea o oportunitate pentru mediul de afaceri, fiind practic inutila in forma actuala.
Propunerile de imbunatatire a Legii prevenirii au fost trimise Presedintelui Senatului, Presedintelui Camerei Deputatilor si Ministrului pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat, in data de 19.08.2019.
De ce avem nevoie de toate aceste informatii? Datele pe care le colectam prin acest formular de identificare a solutiei sunt importante pentru a genera mai multa forta procesului de participare si pentru a avea sanse mai mari sa generam probleme rezolvate:
Acest site a fost realizat cu sprijinul Uniunii Europene. Continutul acestuia reprezinta responsabilitatea exclusiva a Centrului de Dezvoltare SMART si in niciun caz nu poate reflecta opiniile Uniunii Europene.