Programul Start Up Nation isi propune sa incurajeze si sa stimuleze infiintarea si dezvoltarea IMM-urilor din Romania. Ajuns la a doua editie, programul ofera un sprijin de 200,000 lei pentru un numar maxim de cate 10,000 firme/an, pana in anul 2020. Desi este un program generos, care sprijina tinerii antreprenori, au fost identificate o serie de probleme care par sa nu asigure intrarea la finantare a celor mai bune planuri de afaceri. Printre acestea se numara: impunerea unui numar minim de angajati cu o tendinta de crestere de la an la an; departajarea dupa numarul de angajati la egalitate de puncte; acceptarea la finantare fara o evaluare calitativa a planului de afacere; imposibilitatea de a intra la finantare din lista de rezerva daca un beneficiar nu mai implementeaza proiectul chiar daca a semnat contractul de finantare; functionarea dupa coduri CAEN si liste de echipamente invechite. In anul 2018, firmele care au fost acceptate la finantare trebuie sa angajeze minim 4 persoane. Acest lucru incurajeaza mutarea angajatilor de pe firme existente, in firmele beneficiare, deoarece putine start-up-uri sunt fezabile cu atat de multi angajati.
Propunerile de imbunatatire a Programului Start Up Nation au fost trimise la Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat, in data de 16.09.2019.
Masuri privind implementarea planurilor de afaceri: permiterea realizarii unui act aditional prin care sa poata fi modificat bugetul in perioada de implementare; introducerea unei proceduri de demarare a proiectului in primele doua luni dupa semnarea contractului prin transmirerea unui contract de munca sau a unui contract de achizitie - in felul acesta pot intra la finantare cei din lista de rezerva daca beneficiarii nu mai doresc sa implementeze proiectele dupa semnarea contractului de finantare; limitarea perioadei de implementare la 6 luni - in felul acesta se faciliteaza intrarea la finantare din lista de rezerva; mentinerea contului de depunere a planului de afacere si in perioada de implementare a proiectului unde sa se incarce documentele de contractare si implementare cu semnatura electronica.
Modificarea grilei de punctaj prin considerarea urmatoarelor criterii: punctarea suplimentara pentru maxim 1 loc de munca pentru persoane defavorizate; nepenalizarea persoanelor care au trecut prin insolventa sau faliment (in tarile dezvoltate, aceste experiente constituie un avantaj din care beneficiarii invata); incurajarea regiunilor mai putin dezvoltate; punctarea suplimentara a planulurilor de afaceri in limita unui plafon maxim de angajati (de exemplu 2); punctarea suplimentara daca solicitantul are experienta specifica in domeniul afacerii; punctarea suplimentara a unei contributii proprii a beneficiarului.
Introducerea unei componente de evaluare calitativa a planului de afacere prin: formular simplu de previziuni financiare de unde reiese daca afacerea este fezabila cu numar mare de angajati; analiza/punctarea experientei specifice a aplicantului in domeniul afacerii prin studii, experienta de munca, alte afaceri; incarcarea in aplicatia de inscriere in program, a unei prezentari video scurte (pitch) facuta de solicitantul de finantare; realizarea unui interviu cu beneficiarul in faza precontractuala.
De ce avem nevoie de toate aceste informatii? Datele pe care le colectam prin acest formular de identificare a solutiei sunt importante pentru a genera mai multa forta procesului de participare si pentru a avea sanse mai mari sa generam probleme rezolvate:
Acest site a fost realizat cu sprijinul Uniunii Europene. Continutul acestuia reprezinta responsabilitatea exclusiva a Centrului de Dezvoltare SMART si in niciun caz nu poate reflecta opiniile Uniunii Europene.