Descriere

Viziune

In viziunea noastra, politicile publice inseamna sa rezolvi probleme de interes public. Astfel, dorim sa ne canalizam eforturile spre gasirea acelor solutii care sunt fezabile, valoroase si sustenabile si care au un impact cat mai puternic asupra comunitatii noastre. De asemenea, dorim ca acest proces sa se bazeze pe parerea cetatenilor, care sa ofere o directie solutiei optime.

Este bine cunoscut faptul ca jucam un rol limitat in viata publica. De obicei suntem chemati la alegeri ca sa ne exercitam dreptul de vot si astfel sa influentam politicile publice pe urmatorii ani. Insa, pe parcursul unui mandat, nu avem acces la cai eficiente prin care sa influentam deciziile importante care afecteaza comunitatile din care facem parte, fie ele la nivel local, national sau international. Sunt si exemple insa, cand unele persoane cu functii publice alese sau numite incurajeaza proiectele de participare si atunci cetatenii sunt implicati in discutiile privind viitorul comunitatii. Aceste cazuri trebuie sa devina din ce in ce mai dese.

In Romania, ca si in alte tari de altfel, ne confruntam cu un acces limitat la procesul de luare a deciziilor care ne afecteaza viata de zi cu zi. Acest lucru se datoreaza unor probleme de ordin legislativ si a lipsei mijloacelor eficiente si eficace de participare. Brian E. Adams argumenteaza in cartea "Citizen Lobbyists. Local efforts to influence public policy" ca cetatenii nu participa din cauza situatiei lor socio-economice, impactului scazut al participarii individuale fata de cea colectiva, lipsei de timp si bani, lipsei informatiilor si cunostintelor de specialitate si lipsei increderii in abilitatile lor de a reusi.

Schema Metodei SMART de Politici Publice

schema metodei smart

Metoda SMART de Politici Publice reprezinta o metoda mixta de participare, care se bazeaza pe participare online si offline sau traditionala. Astfel, am pus la punct un proces care este simplu, usor de retinut si logic, pentru a recomanda solutii la problemele de interes public si pentru a genera povesti de succes. Metoda este deservita de o platforma de participare activa numita „SolveNet” care este disponibila la adresa www.PoliticiPublice.ro pentru participare la nivel national si local si la www.Public-Policies.eu pentru participare la nivel european. Platforma de participare permite realizarea a doua activitati importante:

  • semnalarea de probleme de interes public la care dorim sa gasim solutii fezabile, valoroase si sustenabile
  • publicarea de solutii la problemele deja postate pe site

Dupa ce strangem un numar suficient de propuneri de solutii pentru o problema, echipa de implementare a Metodei SMART parcurge urmatorii pasi pentru a sprijini si promova solutiile cele mai bune:

  • Mai intai analizam fiecare solutie in parte si selectam solutiile care sunt fezabile, valoroase si sustenabile. In viziunea noastra, o solutie fezabila presupune sa poata fi implementata de o organizatie anume sau in colaborare cu alte organizatii. O solutie valoroasa trebuie sa aduca beneficii cetatenilor dintr-o comunitate anume, iar o solutie sustenabila atrage sprijinul opiniei publice si al autoritatilor, astfel incat acestea sa decida sa o finanteze.
  • Solutiile cele mai bune fac obiectul unei adrese oficiale pe care Asociatia Centrul de Dezvoltare SMART sau o organizatie partenera o realizeaza pentru fiecare problema in parte, folosind un formular specific. Adresa prezinta o scurta analiza a problemei si propune autoritatilor publice recomandari constructive pentru a aloca resurse si a pune in practica solutiile cele mai bune sugerate de cetateni.
  • Adresa oficiala este trimisa autoritatilor publice abilitate si este arhivata pe platforma de participare.
  • In ultimul pas al procesului de participare, persoana care semnaleaza problema, poate sa fie de acord sau nu cu raspunsul autoritatilor la adresa oficiala. Daca este de acord, atunci problema se inchide si se transforma intr-o poveste de succes de participare. Daca nu este de acord, atunci procesul se reia.

Pasii Metodei SMART de Politici Publice

Pe platforma de participare activa www.PoliticiPublice.ro care deserveste Metoda SMART de Politici Publice pentru Romania, oricine poate semnala o problema de interes public locala sau nationala. Procesul dureaza doar cateva minute si se realizeaza accesand linkul SEMNALEAZA O PROBLEMA DE INTERES PUBLIC ce este disponibil din orice pagina a site-ului. Persoana care doreste sa publice o problema, va completa astfel formularul de identificare a problemei. Acesta strange date care dau procesului de participare interactivitate, organizare si o putere sporita pentru a genera rezultate in comunitate: titlul problemei, categoria de probleme de interes public in care aceasta se incadreaza, limba in care se publica problema, o fotografie sugestiva, si textul care explica in detaliu problema. Pentru a promova persoanele care folosesc metoda noastra, formularul de semnalare a unei probleme strange si date precum numele celui/celei care posteaza problema, profesia, educatia, un website si o fotografie personala. De asemenea, se solicita si numele institutiei publice abilitate sa rezolve problema, daca se cunoaste.

Pasul 1
Dupa ce formularul de semnalare a unei probleme este completat si trimis, acesta este mai intai verificat de catre un administrator al platformei de participare activa. Daca problema este serioasa si de interes public, atunci se genereaza o pagina a problemei. O bara de status indica „pasul 1” sau culoarea rosie, insemnand ca problema indeplineste criteriile Metodei SMART. Aceasta pagina a problemei prezinta caracateristici ce-i permite sa implice cetatenii intr-un mod interactiv si constructiv, pentru a genera un efect in comunitate. Datele din formularul de semnalare a problemei sunt dispuse astfel: in partea de sus se gasesc numele problemei, categoria din care face parte si o aplicatie ce permite promovarea paginii prin retele de socializare. Partea de continut cuprinde textul problemei, fotografia problemei, fotografia persoanei care a semnalat problema cu hyperlink catre website-ul ei/lui, numele persoanei care a semnalat problema, profesia, organizatia din care face parte, data la care s-a publicat problema, numele institutiei abilitate sa rezolve problema si bara de status. Aceasta arata la ce pas se afla problema, in contextul Metodei SMART de Politici Publice, tinand cont de urmatoarea legenda:

  1. Rosu: problema a fost aprobata de catre un administrator.
  2. Portocaliu: problema a primit cel putin o solutie.
  3. Galben: echipa de coordonare a Metodei SMART a publicat adresa oficiala.
  4. Verde deschis: Institutia publica tinta a trimis un raspuns la adresa oficiala.
  5. Verde inchis: persoana care a semnalat problema este multumit/a de raspunsul sau reactia institutiei tinta.

Pasul 2
Partea de jos a paginii problemei contine un formular scurt ce permite oricarui cetatean sa furnizeze o solutie. Astfel, vizitatorul poate sa publice textul solutiei, numele, o fotografie personala, un link catre un website si data la care se publica solutia. Solutia oferita de cetatean este mai intai verificata pentru seriozitate de catre un membru al echipei de coordonare a Metodei SMART si apoi publicata pe pagina problemei. In acest moment, bara de status se schimba in portocaliu.

Pasul 3
Cand persoana care a semnalat problema doreste, sau atunci cand se strange un numar suficient de mare de solutii, unul din partenerii de implementare a Metodei SMART care coordoneaza metoda la nivel local sau national, realizeaza o adresa oficiala. Aceasta solicita autoritatii publice competente sa puna in practica solutia cea mai buna, inspirata din propunerile cetatenilor. Adresa este un document ofical, ce contine antetul asociatiei partenere, este semnata, stampilata si inregistrata la institutia publica tinta. Ea analizeaza problema, propune o serie de criterii etice de rezolvare a ei si recomanda solutia fezabila, valoroasa si sustenabila. Dupa ce este trimisa la autoritatea publica competenta, ea este scanata si publicata pe pagina problemei. In acest moment, bara de status a problemei se schimba in galben.

Pasul 4
Deoarece adresa este trimisa intr-un mod oficial, institutia publica tinta va trimite un raspuns asociatiei partenere care a realizat-o, conform legii 544. Raspunsul este scanat si publicat pe pagina problemei. In acest moment, bara de status se schimba in verde deschis si persoana care a semnalat problema primeste un email care ii ofera doua posibilitati:

Pasul 5
Daca este multumit/a cu raspunsul sau actiunea institutiei tinta, atunci persoana care a semnalat problema va avea posibilitatea sa inchida pagina problemei si nimeni nu va mai putea oferi solutii. Bara de status se schimba in acest caz in culoarea verde inchis, transformand problema intr-o poveste de succes de participare. Daca persoana nu este multumita cu reactia autoritatii publice, atunci isi va motiva decizia si procesul de participare se reia de la pasul 2, pana cand o noua adresa oficiala este trimisa si un nou raspuns este primit.

Consideram ca daca parcurgem toti acesti pasi, folosind platforma de participare activa intr-un mod creativ, avem sanse mari sa influentam favorabil politicile la nivel local si national. Folosirea Internetului intr-un mod constructiv si organizat ne va permite sa ne indeplinim misiunea, implicarea cetatenilor in furnizarea de solutii valoroase, fezabile si sustenabile la problemele de interes public.


Acest site a fost realizat cu sprijinul Uniunii Europene. Continutul acestuia reprezinta responsabilitatea exclusiva a Centrului de Dezvoltare SMART si in niciun caz nu poate reflecta opiniile Uniunii Europene.