Antreprenoriat: Criza resursei umane, în România
Prezenta politică publică a fost elaborată ca urmare a consultării publicului țintă din cadrul proiectului Diaspora Invest, pentru identificarea de soluții fezabile propuse de membrii comunității la problemele mediului antreprenorial din România.
Proiectul Diaspora Invest este co-finanțat din Fondul Social European, Axa Prioritară 3 „Locuri de muncă pentru toți”, Obiectivul tematic 8: „Promovarea unor locuri de muncă durabile și de calitate și sprijinirea mobilității lucrătorilor”, Obiectiv specific 3.7 „Creșterea ocupării prin susținerea întreprinderilor cu profil nonagricol din zona urbană”.
Bunăstarea şi dezvoltarea resurselor umane formează un câmp de activitate, care se comportă ca un sistem ciclic: angajaţii motivaţi pozitiv cresc rata profitabilităţii companiei.
Companiile profitabile influenţează pozitiv prosperitatea domeniului lor de activitate şi, mai mult decât atât, a economiei naţionale. Flexibilitatea sporită a IMM-urilor, apropierea întreprinzătorului de organizaţie prin contactul nemijlocit, capacitatea de a produce bunuri şi servicii care să satisfacă cerinţe şi nevoi variate, contextul organizaţional favorabil schimbării şi inovării, explică performanţele sporite ale sectorului de IMM-uri.
Regândirea politicilor de resurse umane, atât în contextul crizei sanitare, dar și în general, pe termen lung pot viza aspecte referitoare la:
- îmbunătățirea cadrului legislativ cu privire la flexibilizarea angajabilității resursei umane, abordarea și aplicarea la scară largă a politicilor de telemuncă, muncă de acasă, munca la distanța.
- recunoașterea muncii de la distanță, prin intermediul tehnologiei informației ca parte reglementată contractual prin contractul individual de muncă.
- facilitarea accesului la finanțări nerambursabile pentru instruirea, pregătirea profesională și tehnică a persoanlului propriu pentru toate tipurile de IMM, inclusiv pentru IMM-uri micro, aici lunând în considerare chiar participarea antreprenororului la cursuri sau sesiuni de pregătire care îl poate ajuta în creșterea performanțelor de gestionare a afacerii, în general.
- implementarea unor instrumente de măsură a valorii talentelor, performanțelor și, implicit a unor instrumente care pe baza competențelor și performanțelor resursei umane deținute vor putea cuantifica profitul generat de investiția făcută de întreprinzător în resursa umană.
- schimbarea mentalităților, în ceea ce privește modul de abordare al resursei umane, respectiv mutarea centrului de greutate de analiză, cu precădere a costurilor generate pentru întreprindere/companie/firmă de resursa umană și, centrarea acestei analize pe valoarea pe care resursa umană angajată o generează pentru IMM.
- facilitarea pentru resursa umană din IMM-uri a accesului la cursuri formale sau nonformale de recalificare și pregătire, în vederea pregătirii acesteia pentru noi roluri și pentru noi responsabilități, contribuind în acest fel la succesul afacerii vizate.
- introducerea și recunoașterea auto-formării sau introducerea de către angajatori a fosrmării de scurtă durată pentru folosirea mijloacelor de comunicare la distanță și extinderea timpului de comunicare bilaterală pentru realizarea sarcinilor de muncă, prin folosirea TIC.
Solutii primite de la cetateni
Care este solutia ta?
De ce avem nevoie de toate aceste informatii? Datele pe care le colectam prin acest formular de identificare a solutiei sunt importante pentru a genera mai multa forta procesului de participare si pentru a avea sanse mai mari sa generam probleme rezolvate:
Acest site a fost realizat cu sprijinul Uniunii Europene. Continutul acestuia reprezinta responsabilitatea exclusiva a Centrului de Dezvoltare SMART si in niciun caz nu poate reflecta opiniile Uniunii Europene.