Antreprenoriat: Educația Antreprenorială în România

Nume : Elena Tetiva
Tara : Romania
Data : 26.02.2021
Profesie : specialist politici publice
Organizatie : Asociatia centrul de Dezvoltare SMART
Institutie tinta : Guvernul Romaniei, Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri – Direcția Mediul de Afaceri, Ministerul Educației
Stadiul problemei :
Prezenta politică publică a fost elaborată ca urmare a consultării publicului țintă din cadrul proiectului Diaspora Invest, pentru identificarea de soluții fezabile propuse de membrii comunității la problemele mediului antreprenorial din România.
Proiectul Diaspora Invest este co-finanțat din Fondul Social European, Axa Prioritară 3 „Locuri de muncă pentru toți”, Obiectivul tematic 8: „Promovarea unor locuri de muncă durabile și de calitate și sprijinirea mobilității lucrătorilor”, Obiectiv specific 3.7 „Creșterea ocupării prin susținerea întreprinderilor cu profil nonagricol din zona urbană”.
Context
Stimularea gândirii antreprenoriale, încă de pe băncile școlii și chiar la nivel de învățământ primar (în SUA), reprezintă o prioritate în întreaga lume, fiind percepută ca motor al bunăstării oamenilor și comunităților. Ținând cont că mentalitatea se formează de la o vârstă fragedă și prin contribuția mai multor actori – părinți, educatori, învățători sau profesori – educația antreprenorială trebuie abordată ca factor distinct la nivelul programelor de învățare, atât la nivel guvernamental, cât și la nivel privat, prin stimularea parteneriatelor între cele două sectoare și contribuția cu bune practici la dezvoltarea acestui sistem. La nivel de recomandări cu privire la dezvoltarea pe termen lung a educației antreprenoriale, au reieșit următoarele propuneri de măsuri:
1. Revizuirea Ordinului Ministerului Educației 5097/2009 prin revizuirea și actualizarea curriculei școlare și adaptarea acesteia la nevoile și cerințele reale ale antreprenoriatului și ale pieței muncii din România.
2. Revizuirea și îmbunătățirea sistemelor deja existente cu privire la ”firmele de exercițiu”. Utilizarea unor modele internaționale viabile a căror eficacitatea a fost deja dovedită la nivel internațional, va duce la crearea unui modul cu aplicabilitate directă în viața reală prin simularea unui mediu antreprenorial apropiat cu cel din realitate și punerea elevilor/studenților în situații reale decizionale cu privire la piață, cercetare în vederea cunoașterii segmentului de piață pe care doresc să-și dezvolte afacerea, îmbunătățirea cunoștințelor financiar-contabile, astfel încât, practicantul, ajuns într-o situație reală să poată reacționa și să aibă la dispoziție cunoștințele și abilitățile necesare menegementului eficient al afacerii gestionate.
3. Dezvoltarea învățământului universitar ar trebui să ia în considerare trei direcții prioritare, în ceea ce privește antreprenoriatul, astfel:
- furnizarea de educație și formare profesională antreprenorială pentru studenți, absolvenți și întreprinderi;
- dezvoltarea, în cadrul laboratoarelor proprii, a tehnologiilor inovatoare, promovând în acest fel crearea de proiecte antreprenoriale aplicate și dinamice în care noile tehnologii să poată fi testate și pregătite pentru piața reală și care să aducă valoare adăugată mediului economic românesc;
- crearea unei legături reale și de lungă durată între mediul academic și cel al mediului de afaceri. Printr-o astfel de legătură mediul academic va putea deveni centru de atracție intelectuală pentru comunitatea din care face parte; va crea adevărate conexiuni între inovatori, cercetptori, studenți, întreprinzători și instituțiile de capital de risc; va duce la dezvoltarea unor materiale de curs orientate spre latura practică, prin studii de caz, bune practici și lecții învățate; vor deveni poli pentru atragerea de fonduri creând o masă critică pentru domeniul antreprenorial și cel al inovației.
4. Crearea unui mediu mai larg de aplicabilitate pentru programele operaționale de dezvoltare a capitalului uman în care accesul la finanțare să fie facilitat atât mediului liceal, universitar dar și organizațiilor neguvernamentale a căror experineță în domeniu a fost și este demonstartă prin ani de implementare, mentorat și gestionare a numeroase strat-up-uri.
5. Transformarea educației antreprenoriale din ”accesoriu” al programei școlare, în parte integrantă a acesteia implică modificări/revizuiri ale metodelor de predare, o utilizare mai mare a învățării experențiale și un rol nou pentru profesori, acela de îndrumător/moderator, menit să-i ajute pe elevi să devină mai independenți și să fie capabili să ia inițiative în ceea ce privește propria educație.
6. Modificarea/Revizuirea contextului educațional, prin scoaterea elevului din sala de curs și introducerea acestora într-un mediu concret al întreprinderilor, organizațiilor, firmelor și diminuarea treptată a relațiilor puternic ierarhizate din cadrul școlilor.

Solutii primite de la cetateni

Mircea

Mircea, Romania, parinte si antreprenor (20.08.2021)

Desi introduse materii referitoare la antreprenoriat si elemente de baza de educatie antreprenoriala in ciclul gimnazial, acestora nu li se acorda o atentie sporita fiind tratate ca materii optionale, si nu ca materii capabile sa contribuie la dezvoltarea de competente necesare intr-o societate moderna si care tinde cu repeziciune spre digitalizare si in care antreprenoriatul si cultura antreprenoriala sunt deja prioritati la nivel european. Nu cred ca guvernele si politicienii nostri sunt capabili sa invete din experienta, de exemplu americana si sa axeze invatamantul pe dezvoltare de aptitudini si competente pe care tanarul le va putea folosi cu succes mai tarziu, atat in viata, probabil antreprenoriala, cat si in viata de angajat. Schimbarea mentalitatii educatorilor/profesorilor trebuie sa fie una radicala. Generatia actuala nu mai doreste invatarea dupa dictare.
Munteanu Teodora

Munteanu Teodora, Romania, formator (20.08.2021)

Reformarea educatiei trebuie facuta imediat si inceputa de la pregatirea cadrelor didactice pentru generatia actuala si pentru viitoare. Renuntarea la abordarea traditionala si punerea accentului pe o curricula flexibila, cu materii care sa dezvolte capacitatea tanarului, creativitatea acestuia si inovarea, reprezinta aspecte pe care factorii respondabili trebuie sa le aiba in vedere.

Care este solutia ta?

De ce avem nevoie de toate aceste informatii? Datele pe care le colectam prin acest formular de identificare a solutiei sunt importante pentru a genera mai multa forta procesului de participare si pentru a avea sanse mai mari sa generam probleme rezolvate:

*

Soluția ta - Te rugam sa fii cat mai concis(a) si la obiect. Acest camp este limitat la 1500 de caractere. In cazul in care ai nevoie de mai mult spatiu, te sfatuim sa mai publici o solutie. Pentru ca ideile tale sa fie considerate in adresa oficiala catre autoritati, solutia trebuie sa indeplineasca urmatoarele criterii care formeaza misiunea metodei noastre de participare:

  • sa fie fezabila: asta inseamna ca poate fi indeplinita de catre organizatiile existente, sau cu ajutor de la terti.
  • sa fie valoroasa: solutia trebuie sa aduca valoare comunitatii careia se adreseaza
  • sa fie sustenabila: solutia trebuie sa aibe sanse sa atraga sprijinul si resursele necesare de la mediul politic, social sau de afaceri.
*

Nume complet - Vom publica numele tau ca sa-ti oferim credit pentru solutia ta si ca sa te promovam.

*

Țara - Publicam si tara din care provii, pentru a vedea cat de intercultural este procesul de participare.

*

Profesie - Publicam si profesia ta, pentru a te promova mai bine.

*

Educație - Nu publicam aceasta informatie. O cerem doar pentru evidentele noastre statistice.

*

Email - Nu publicam nici aceasta informatie. Pastram insa adresa de email pentru a comunica cu tine atunci cand va fi nevoie, pentru a redacta adresa oficiala cu solutia cea mai buna, catre autoritati.

*

Telefon - Telefonul nu se va publica. Il pastram pentru a tine legatura cu tine in cazul in care va fi nevoie, pentru a redacta adresa oficiala cu solutia cea mai buna, catre autoritati.

Website - Acest camp nu este obligatoriu. Daca ai un blog sau doresti sa promovezi o asociatie, o poti face aici. Nu vor fi acceptate site-uri care promoveaza un comportament neadecvat.

Poza proprie - Nici acest camp nu este obligatoriu. Poti sa faci upload la o poza de dimenisuni 80x80 pixeli sau mai mare, in format JPG, GIF sau PNG. Acest lucru te va promova mai bine.

Iti multumim pentru ca ai initiativa de a publica o solutie la aceasta problema, pe platforma noastra de participare! Efortul tau contribuie la indeplinirea misiunii acestui proiect, si anume implicarea cetatenilor in furnizarea de solutii valoroase, fezabile si sustenabile la problemele de interes public. Prin exemplul tau suntem mai aproape de a genera politici publice facute de cetateni!


Acest site a fost realizat cu sprijinul Uniunii Europene. Continutul acestuia reprezinta responsabilitatea exclusiva a Centrului de Dezvoltare SMART si in niciun caz nu poate reflecta opiniile Uniunii Europene.