Antreprenoriat: Franciza
Prezenta politică publică a fost elaborată ca urmare a consultării publicului țintă din cadrul proiectului Diaspora Invest, pentru identificarea de soluții fezabile propuse de membrii comunității la problemele mediului antreprenorial din România.
Proiectul Diaspora Invest este co-finanțat din Fondul Social European, Axa Prioritară 3 „Locuri de muncă pentru toți”, Obiectivul tematic 8: „Promovarea unor locuri de muncă durabile și de calitate și sprijinirea mobilității lucrătorilor”, Obiectiv specific 3.7 „Creșterea ocupării prin susținerea întreprinderilor cu profil nonagricol din zona urbană”.
Franciza reprezintă un element important în dezvoltarea sectorului de IMM-uri și creșterea competitivității naționale, contribuind la susținerea spiritului antreprenorial. Astfel, la nivelul domeniului de franciză trebuie protejat, în egală măsură atât fracizorul cât și francizatul, în vederea valorificării avantajoase a oportunității dezvoltării afacerilor în cadrul acestui sistem.
Ordonanței de Urgență nr.52/1997 vizează introducerea de concepte noi specifice licențelor de drepturi de proprietate intelectuală cu privire la mărci de comerț sau semne distinctive și know-how pentru utilizarea drepturilor și distribuției bunurilor sau pentru furnizarea de servicii, care reflectă buna practică internațională precum și simplificarea demersurilor necesare a fi realizate de către autoritățile publice sau private ce intenționează să implementeze proiecte în regim de franciză.
Având în vedere importanța pe care legea francizei o poate avea asupra mediului de afaceri din România la nivel legislativ este preconizat ca în cadrul unității-pilot francizorul să testeze și să definitiveze tipul de afacere pe care urmează să-l vândă în sistem de franciză.
Sistemul de franciză reprezintă o oportunitate de afaceri pentru mulți potențiali antreprenori, contribuie la crearea de locuri de muncă și la diversificarea pieței de produse și servicii pe piața românească, dar și la creșterea competiției și dezvoltarea unor afaceri aflate la început de drum.
Câteva recomandări cu privire la actualizarea sistemului de francizare:
- crearea și dezvoltarea Registrului Național de Franciză cu un rol semnificativ în evidențierea datelor statistice necesare pentru dezvoltarea acestui sistem;
- sprijinirea antreprenorilor aflați la început de drum cu resurse financiare și cunoștințele necesare acoperirii costurilor pentru dezvoltarea și testarea conceptelor, pentru dezvoltarea pieței, precum și pentru investițiile necesare în cercetare și în inovare, pentru început de drum antreprenorial.
- amânarea la plată pentru serviciile de utilități-electricitate, gaze naturale, apă, servicii telefonice și Internet, chirie pentru imobilul cu destinație de sediu social și de sedii secundare pentru firmele a căror activitate se desfășoară în domeniul francizei sau sunt parte a domeniilor care au avut de suferit cel mai mult ca urmare a măsurilor de limitare a răspândirii virusului.
- analizarea cu celeritate a situației firmelor care au contracte de franciză în domeniile comerțului prin magazine specializate, a magazinelor de lux și a firmelor din domeniul HoReCa, în vederea evitării insolvenței generalizate în aceste domenii, deși remediile cu caracter general au șanse de reușită, acestea pot genera litigii nedorite între francizor și francizat.
- analizarea conceptului ”redevenței”, care nu apare însă în OUG 52/1997, care a fost asimilat ”contribuției financiare directe sau indirecte” pe care francizatul trebuie s-o achite francizorului în schimbul drepturilor transmise de acesta, nu permite aplicarea remediilor cuprinse în cadrul actelor normative adoptate în perioada stării de urgență.
- introducerea în cadrul contractelor de franciză a prevederilor juridice aferente forței majore care meționează obligațiile imposibil de executat, în această situație, precum și art.1271 C.civ. (impreviziunea), care este însă exclusă frecvent de părțile contractante, în cazul contractului de franciză.
- prelungirea rezonabilă a termenului contractului de franciză, cu termenul echivalent stării de urgență sau termenul pe care se aplică restricțiile legale aferente situației generate de starea de urgență.
- introducerea în cadrul contractului de franciză a obligației de negociere, în temeiul soidarismului contractual, pentru francizat, în cazul invocării forței majore.
- adoptarea unor programe de sprijin pentru IMM-uri în care să fie prevăzute măsuri suplimentare de protecție pentru francizat, precum și actualizarea legislației în vigoare astfel încât aceasta să răspundă nevoilor francizatului, dar și ale francizorului, în cazul în care se invocă forța majoră ca urmare a unei situații neprevăzute cum a fost declararea pandemiei din martie 2020.
Solutii primite de la cetateni
Care este solutia ta?
De ce avem nevoie de toate aceste informatii? Datele pe care le colectam prin acest formular de identificare a solutiei sunt importante pentru a genera mai multa forta procesului de participare si pentru a avea sanse mai mari sa generam probleme rezolvate:
Acest site a fost realizat cu sprijinul Uniunii Europene. Continutul acestuia reprezinta responsabilitatea exclusiva a Centrului de Dezvoltare SMART si in niciun caz nu poate reflecta opiniile Uniunii Europene.