Antreprenoriat: Legea Lobby-ului pentru IMM-uri
Prezenta politică publică a fost elaborată ca urmare a consultării publicului țintă din cadrul proiectului Diaspora Invest, pentru identificarea de soluții fezabile propuse de membrii comunității la problemele mediului antreprenorial din România.
Proiectul Diaspora Invest este co-finanțat din Fondul Social European, Axa Prioritară 3 „Locuri de muncă pentru toți”, Obiectivul tematic 8: „Promovarea unor locuri de muncă durabile și de calitate și sprijinirea mobilității lucrătorilor”, Obiectiv specific 3.7 „Creșterea ocupării prin susținerea întreprinderilor cu profil nonagricol din zona urbană”.
În ultimii ani, percepția publicului asupra conceptului de lobby este mai degrabă negativă decât pozitivă. Această percepție reflectă o realitate indiscutabilă specifică procesului politic și decizional contemporan, fiind puțin înțeles și părând să rămână plasat într-o zonă misterioasă și accesibilă doar celor ”inițiați”.
Chiar dacă termenul ”lobby” este un concept destul de des utilizat, el nu are încă un conținut clar și, mai ales, general acceptat. În literatura de specialitate lobby-ul se referă la acțiunea de a inflența decizia altora, indiferent dacă decizia vizată este una personală, a unui grup de indivizi ori a unei societăți comerciale sau de natură guvernamentală, cu alte cuvinte lobby-ul reprezintă acțiunea unor persoane sau grupuri de persoane, fiecare având interese variate și specifice, prin care se urmărește influențarea deciziilor luate la nivel politic. (Tănăsescu & all, p.33).
La nivel de recomandări cu privire la reglementarea legislativă în domeniul lobby-ului, prin consultarea start-up-urilor de la nivelul proiectului Diaspora Invest, în cadrul activităților specifice, au reieșit următoarele propuneri de măsuri:
- Creșterea nivelului de reprezentare al cetățenilor în fața factorilor politici de decizie, ori de câte ori impactul asupra mediului de afaceri, al societății civile este evident și, nu odată la patru-cinci ani, atunci când puterea majorității este exprimată prin vot.
- Înființarea cât mai rapidă a Registrului pentru societățile de lobby, prin intermediul căruia toare societățile care desfășoară activității de lobby, dar și persoanele care derulează o astfel de activitate se regăsesc.
- Realizarea unui Cod de Conduită atât pentru societățile de lobby, cât și pentru profesioniștii în materie.
- Recunoașterea formală a legalității desfășurării activității de lobby.
- Creșterea transparenței actului decizional și largirea cadrului de consultare publică cu cei care sunt afectați direct de reglementările legislative adoptate.
- Includerea unor obligații, dar și a unor sancțiuni clare pentru cei care încalcă Codul de Conduită în cadrul activității de lobby desfășurate.
Solutii primite de la cetateni
Care este solutia ta?
De ce avem nevoie de toate aceste informatii? Datele pe care le colectam prin acest formular de identificare a solutiei sunt importante pentru a genera mai multa forta procesului de participare si pentru a avea sanse mai mari sa generam probleme rezolvate:
Acest site a fost realizat cu sprijinul Uniunii Europene. Continutul acestuia reprezinta responsabilitatea exclusiva a Centrului de Dezvoltare SMART si in niciun caz nu poate reflecta opiniile Uniunii Europene.