Menținerea actualului sistem de învățământ din România pune în pericol competitivitatea şi prosperitatea țării. Acest sistem are patru mari probleme: Sistemul de învățământ este ineficient Performanțele obținute de elevii din România la principalele evaluări internaționale: PISA, TIMSS şi PIRLS se află mult sub media internațională. Mult mai îngrijorător este însă faptul că performanțele înregistrate de elevii noștri sunt semnificativ mai slabe decât cele ale elevilor din ţările vecine, recent intrate în UE, care au aproximativ aceleași condiții social-economice ca România. Aceste performanțe ne arată că trebuie să punem capăt iluziei că avem un sistem performant, invocând reușitele la olimpiadele internaționale. Rezultatele olimpicilor noştri sunt prea puţin relevante pentru sistem, pentru ca ele reflectă excelența lor personală şi a câtorva profesori care îi pregătesc, nicidecum starea sistemului. Sistemul de învățământ este nerelevant în raport cu economia şi societatea viitorului. Toate analizele actuale arată că viitorul va fi dominat de economiile şi societăţile bazate pe cunoaştere. În acest context, prin Agenda Lisabona, UE a stabilit 5 indicatori care arată măsura în care o țară şi Uniunea, în ansamblul ei, sunt capabile să facă faţă provocărilor economiei cunoașterii. Poziționarea României în raport cu indicatorii economiei cunoașterii („indicatorii Lisabona”) arata ca actualul sistem de educație nu este capabil să asigure României o poziție competitivă în economia cunoașterii. Sistemul de învățământ actual este inechitabil. Un sistem de învățământ este echitabil dacă asigură elevilor aceleași oportunități de învățare şi de rezultate, indiferent de mediul socio-economic sau cultural din care provin. Din păcate, în România, în ciuda intervențiilor de până acum, se mențin inechități flagrante. Apartenența la mediul rural se asociază cu dezavantaje majore: actualmente numai 24,54% dintre elevii din mediul rural ajung să urmeze liceul. Proporția elevilor din mediul rural care obțin rezultate slabe la limba română, matematică şi științe este de 2-6 ori mai mare decât a celor din mediul urban; proporţia celor care obțin rezultate foarte bune la aceleași discipline este de 2-3 ori mai mică! Grupurile vulnerabile continuă să fie, în mare măsură, dezavantajate educațional. Aproximativ 80% dintre tinerii neșcolarizați sunt rromi, dintre care 38% sunt analfabeți funcțional. Proporția de copii rromi înscriși în învățământul primar este de 64%, faţă de 98,9% – media națională. Sistemul de învățământ actual este de slabă calitate. Infrastructura şi resursele din sistemul de învățământ sunt de slabă calitate. Majoritatea școlilor din România au o arhitectură care corespunde unei concepții despre scoală de la finele secolului al XIX-lea, nu de la începutul secolului al XXI-lea. Peste 82% din totalul clădirilor școlare sunt construite înainte de 1970, uneori chiar cu mult mai mult timp în urmă, ceea ce face ca starea şi dotarea lor să nu mai corespundă standardelor actuale de pregătire. Din mii de şcoli lipsesc facilitățile de bază (apă curentă, WC etc.), iar dotarea materială este precară. Doar 36% dintre şcoli sunt conectate la internet, majoritatea covârșitoare fiind formată din liceele din mediul urban. Resursa umană îmbătrânește îngrijorător (media de vârstă a personalului didactic este de 40 de ani la femei şi de 44 de ani la bărbaţi), iar calitatea prestaţiei este, în general, slabă. Doar 18% din personalul didactic a urmat un curs de pregătire pentru utilizarea tehnologiei informaţiei în predare, iar într-un sondaj recent 74,3% dintre elevii de clasa a VIII-a susţin că profesorii obişnuiesc să le dicteze la majoritatea materiilor. Programa şcolară este deosebit de încărcată şi mai ales, este lipsită de o viziune clară. Evaluarea elevilor, îndeosebi prin teste naţionale şi bacalaureat, este de slabă calitate. Managementul unităţilor şcolare a fost politizat excesiv, împiedicându-se astfel acumularea de know-how şi formarea managerilor profesionişti.
Solutia propusa de mine este eliminarea completa a sistemului de notare. Fara cataloage, fara carnete de elevi. Testarea ar trebui sa fie pusa la dispozitia elevului de catre profesor dar ar trebui sa fie optionala pentru elev. Multi elevi daca incep scoala cu stangul sau cu note slabe, vor continua in aceeasi maniera si in final ori nu vor trece bacul ori vor abandona scoala. Oare ce ar fi daca am incuraja copii sa invete de placere, sa nu mai fie constransi de note, nota sa nu mai fie arma profesorului pentru un elev indisciplinat, sa nu mai etichetam copii, si sa nu le mai distrugem personalitatea si increderea in sine cu ajutorul notelor slabe. Singura testare care as lasa-o ar fi bacalaureatul si acesta sa fie optional. Cei care vor sa invete sau sa faca o facultate oricum o vor face, cu sau fara note, le-as cere acestor elevi doar sa participe la examenul de bacalaureat, in forma in care este acum, cei care nu vor sa urmeze o facultate, le-as oferi cursuri dupa clasa a zecea, pentru diferite meserii, marketing, afaceri, strungari, o paleta cat mai larga. In ambele cazuri notele nu sunt necesare, doar distrug increderea in sine, si vorba lui Einstein, “Daca evaluezi un peste dupa abilitatea sa de a se urca in copac, acel peste va trai cu impresia ca nu e bun de nimic”. Poate ca, fara note, s-ar incepe o invatare bazata pe cooperare si nu pe competitie. Am predat si in China si in Statele Unite ale Americii si acest sistem functioneaza foarte bine in China. Nu exista repetenti sau corigenti, toti merg inainte cu colegii de varsta lor. Nici nu se pun absente si nimeni nu lipseste decat in cazuri de boala!! Cei care vor sa faca o facultate participa la Gaokao, echivalentul bacalaureatului, ceilalti, ori isi cauta de lucru, ori isi dezvolta propria afacere. Sincer, am parasit acest sistem de invatamant deoarece consider ca este o bataie de joc la adresa copilului. Multi mimeaza ca predau, multi mimeaza ca invata, si foarte multi profesori sunt aroganti cu copii, isi bat joc, ei se considera spirituali si hazlii, insa in America de exemplu acest lucru este categoric interzis din cauza efectelor negative care le are asupra dezvoltarii emotionale a copiilor. Mie una, imi esterusine sa mai merg la clasa cu catalogul sub brat, sa vad in ochii elevului cat ii de speriat de note, sistemul ma obliga sa il evaluez, dar vad ca i-am distrus increderea cu fiecare nota slaba pe care a trebuit sa o pun. Foarte multi elevi mimeaza si ei ca invata, de frica notelor, se copiaza mult, in fiecare clasa, sunt cam 2-3 elevi care sunt buni, restul mimeaza. (exceptand scolile de top). La ce ne trebuie notarea lor? Frica gestioneaza invatamantul romanesc si nu e bine, avem nevoie de alte repere. Trebuie ca invatamantul sa se muleze pe personalitatea elevului, si sa atraga elevul spre invatare, sa il ajute sa isi atinga potentialul maxim, nu sa fie rigid si sa ii spuna elevului ca nu e bun de nimic.
Pentru îmbunătățirea sistemului educational putem incepe cu recomandările comisarului european pentru Educație, Tibor Navracsics, legate de: formarea profesorilor, investiții specializate şi inteligente, politici orientate pentru a face educația mai accesibilă, mai flexibilă şi să îmbunătățească statutul social al profesorilor.
De ce avem nevoie de toate aceste informatii? Datele pe care le colectam prin acest formular de identificare a solutiei sunt importante pentru a genera mai multa forta procesului de participare si pentru a avea sanse mai mari sa generam probleme rezolvate:
Acest site a fost realizat cu sprijinul Uniunii Europene. Continutul acestuia reprezinta responsabilitatea exclusiva a Centrului de Dezvoltare SMART si in niciun caz nu poate reflecta opiniile Uniunii Europene.