Experientele anilor anteriori in privinta absorbtiei fondurilor comunitare impun analizarea nevoilor reale ale aplicantilor si facilitarea accesului catre proiecte. Avand in vedere rata scazuta de asbsortie, corelata cu utilizarea ineficienta a fondurilor atrase, se impune analizarea in profunzime a situatiei pietei fondurilor comunitare. Astfel, potentialii aplicanti semnaleaza firmelor de consultanta faptul ca, in realitate, ghidurile de finantare nu se pliaza pe necesitatile acestora de dezvoltare, impunand adesea, criterii de eligibilitate care ingreuneaza accesul catre nise de finantare pentru proiectele anticipate.
PROBLEMELE SEMNALATE:
Ar trebui analizata oportunitatea masurilor pentru gestionarea urmatoarelor dificultati, in scopul creșterii ratei de absorbtie a fondurilor europene nerambursabile: 1. Procesul indelungat de evaluare a proiectelor si impunerea indeplinirii in momentul procesului contractarii, a criteriilor de eligibilitate, au ca rezultat, renuntarea, in cele din urma, la finantare. 2. Ingreunarea, in pofida declaratiilor autoritatilor in domeniu, a procesului de implementare, birocratia excesiva, solicitarea de numeroase documente justificative mai mult sau mai putin relevante, diminueaza adesea interesul beneficiarului pentru activitatile propuse, plasandu-l excesiv in sfera administrativa, dislocandu-l astfel din activitatile propriu-zise si ingreunand deseori obtinerea rezultatelor anticipate necesare dezvoltarii/ diversificarii activitatii economice; acest fapt conduce la o scadere a atractivitatii fata de atragerea de proiecte viitoare. 3. Intarzierea efectuarii rambursarilor (peste 6 luni finantarea unei cereri de rambursare), precum si diminuarea progresiva a prefinantarilor, inlatura aplicantii din sfera de interes privind atragerea de fonduri europene. 4. Continutul neadaptat al ghidurilor de finantare, incongruenta dintre nevoile si oportunitatile afisate de catre aplicanti, fapt generat de lipsa analizelor SWOT, a strategiilor nationale/ sectoriale relevante, lipsa statisticilor verosimile si existenta unui parteneriat defectuos la nivel interinstitutional. 5. Lipsa de coerenta dintre interpretările specialiștilor autorităților de management si beneficiari - necesitatea alocării de fonduri pentru diseminarea unor proceduri unitare de lucru la nivelul fondurilor europene – implicarea multiplelor entități decizionale din domeniul resurselor umane, financiar, juridic, astfel incat sa se emită o serie de documente cadru – ghiduri – manuale ale beneficiarilor – platforme- forumuri - actualizate, racordate la noutățile legislative.
De ce avem nevoie de toate aceste informatii? Datele pe care le colectam prin acest formular de identificare a solutiei sunt importante pentru a genera mai multa forta procesului de participare si pentru a avea sanse mai mari sa generam probleme rezolvate:
Acest site a fost realizat cu sprijinul Uniunii Europene. Continutul acestuia reprezinta responsabilitatea exclusiva a Centrului de Dezvoltare SMART si in niciun caz nu poate reflecta opiniile Uniunii Europene.