Departamentul pentru IMM, mediul de afaceri si turism din cadrul Guvernului Romaniei, coordoneaza in fiecare an programele nationale pentru tinerii antreprenori. Acestea finanteaza tinerii debutanti in afaceri (SRL-D) cu 10,000 euro nerambursabili, initiativele noi de afaceri (Programul START) cu 100,000 lei nerambursabili, programul "Femeia Manager" prin care se acorda aproximativ 9,000 Euro femeilor intreprinzator, programul de comert si servicii, programul de incubatoare de afaceri, ajutorul de minimis si programul pentru mestesuguri si artizanat (http://www.aippimm.ro/categorie/programe/). Aceste programe ofera sanse reale de reusita in demararea unei afaceri pentru sute de antreprenori, generand cateva mii de locuri de munca anual. Desi sunt gandite sa aduca beneficii reale economiei romanesti, ele pot fi imbunatatite.
Care sunt masurile cele mai importante pentru a imbunatati aceste programe?
Patronatul Tinerilor Intreprinzatori din Regiunea Sud-Est a sustinut porpunerile de modificari ale programelor nationale de sprijinire a IMM-urilor, in cadrul Consiliului Consultativ al DIMMAT:
Bugetele sunt foarte mici, pe toate programele. Cererea este foarte mare, chiar si asa cu conditii foarte grele. Antreprenorii au nevoie de aceste alocatii nerambursabile. Aplicantii sunt din ce in ce mai multi, cu un punctaj din ce in ce mai mare, deci accepta aceste conditii grele de locuri de munca nou create si mentinute si locatii in rural, gasesc solutii pentru a se incadra si a beneficia de acesti bani. Sunt antreprenori care se plang ca alocatia nerambursabila abia daca acopera salariile pentru locurile de munca nou create si mentinute, dar sunt si antreprenori care au inteles ca aceasta alocatie nerambursabila nu este "profit". Profitul se face punand "banii" sau "oamenii" sa produca. Daca alocatia nerambursabila, de la stat, o folosesc sa imi iau utilaje, acel utilaj va produce. Daca o folosesc sa platesc oamenii, acei oameni vor produce, in plus. Este al doilea an de conditii grele - rural si locuri de munca- este primul an de monitorizare- deci primul an de feedback de la cei care au beneficiat de program in aceste conditii grele. Sa asteptam acest feed-back si vom analiza dupa. Mai mult decat atat: in fiecare an se schimba procedura, conditiile. De ce? Unii nu pot accesa anul acesta, dar vor sa aceseze. Se pregatesc pentru la anul. Ce este rau in asta? Dar procedura si conditiile iar se schimba. De ce? Le cerem sa previzioneze, sa stabileasca obiective pe 5 ani si facem planul de afacere si previziuni financiare pe 5 ani. Cum sa le respectam daca toate conditiile pentru mediul de afaceri se schimba in fiecare an? Cred ca aceasta este principala problema : insuficienta predictibilitate a mediului de afaceri pentru firme. In rest, conditiile grele, cern antreprenorii, raman aceia care sunt foarte determinati sa reuseasca; pt ca a lua niste bani implica o responsabilitate mare, o analiza in detaliu a conditiilor, o asumare a unor riscuri dar si efortul de a evita aceste riscuri; si de multe ori acest efort inseamna crestere. Firmele de consultanta in domeniul dezvoltarii afacerilor si de training antreprenorial, marketing, vanzari, trebuiesc sprijinite, incurajate, dezvoltate. Prin programe dedicate de finantare dar si prin cresterea valorii considerate eligibile, pentru aceste servicii, in proiectele de investitii (nu doar 5 %). Un training antreprenorial sau de vanzari, de calitate, costa foarte mult, pentru ca da rezultate; altfel sunt actiuni modeste si bani aruncati si nu aduc crestere companiilor. In final, raspunsul la intrebarea "daca programele nationale-asa cum sunt procedurile acum- sunt bune sau rele?" cred ca il vom avea de la cei care au aplicat in 2013, dupa monitorizarea care se va face anul acesta."
Propuneri de modificare a programului de MINIMIS:
- ar fi mai corecta o punctare a proiectelor in domeniile Servicii/Sanatate cu 30p si invatamant cu 25p.
- ar trebui sa se limiteze numarul de angajari la 3 persoane.
- trebuie renuntat la diferentierea proiectelor din mediul rural fata de cele din urban sau zone defavorizate deoarece este discriminatorie.
- programul ar trebui sa permita achizitionarea unui vehicul de transport marfa sau persoane.
- dovada detinerii spatiului ar trebui facuta la contractare si nu la depunere pentru a evita cheltuielile suplimentare.
- ar trebui acordat un an perioada de gratie la efectuarea de angajari.
Pentru toate programele nationale, ar trebui renuntat la principiul primul venit / primul servit, inclusiv la egalitate de puncte!
Propuneri de modificare a programului de Comert si Servicii:
- nu trebuie sa se puncteze diferit proiectele pe comert fata de cele pe servicii.
- la punctarea istoricului firmei aplicante, ar fi mai corecta o diferentiere de 5 puncte la profit.
- trebuie renuntat la angajarea unui somer indemnizat.
- trebuie renuntat la punctarea diferita rural vs. urban.
- trebuie renuntat la codul CAEN autorizat si permis codul CAEN secundar urmand sa se autorizeze codul CAEN al proiectului ulterior.
- bugetul programului trebuie marit sa permita finantarea unui numar mai mare de proiecte.
- programul ar trebui sa permita reabilitarea spatiului de servicii sau comert.
Propuneri de modificare a programului START:
- In grila de punctaj, activitatile ar trebui diferentiate pe o scara intre 10-20 puncte si grupate in 3-4 categorii.
- programul trebuie sa permita si firmelor cu zero angajati sa depuna proiecte.
- daca firma nu a mai beneficiat niciodata de finantare in cadrul programelor nationale sa primeasca 10 puncte, si daca nu a mai beneficiat in ultimii doi ani sa primeasca 5 puncte.
- trebuie renuntat la punctarea suplimentara pentru somer indemnizat si absolvent universitar deoarece este discriminatoriu si afecteaza negativ planul de afaceri, nelasand antreprenorul sa-si gandeasca afacerea intr-un mod eficient.
- trebuie renuntat la punctarea diferita rural vs. urban.
- trebuie renuntat la eligibilitatea proiectului pe un cod CAEN autorizat deoarece nu exista nicio justificare, firmele avand deja coduri CAEN secundare! Trebuie sa se permita depunerea unui proiect pe un cod CAEN secundar care sa fie ulterior autorizat, la ultima tragere.
Propuneri de modificare a programului SRL-D:
- renuntarea la limita de varsta.
- punctarea planului de afaceri in domeniul productie sau servicii cu 20p si comert cu 15p.
- oferirea unui an perioada de gratie la realizarea angajarilor.
- punctarea in planul de afaceri a 1, 2 sau 3 angajati (renuntarea la punctarea pentru 4 angajati).
- nu trebuie sa se faca diferentiere intre amplasarea proiectului in mediul rural sau urban, tinand cont ca mediul rural are un intreg program la dispozitie, PNDR. Se evita astfel amplasarea superficiala a proiectelor in rural si discriminarea proiectelor din urban, unde sunt cei mai multi posibili antreprenori tineri.
- ar trebui ridicata intensitatea sprijinului nerambursabil la 80% in limita a 15,000 Euro.
- trebuie suplimentat substantial bugetul total al programului.
De ce avem nevoie de toate aceste informatii? Datele pe care le colectam prin acest formular de identificare a solutiei sunt importante pentru a genera mai multa forta procesului de participare si pentru a avea sanse mai mari sa generam probleme rezolvate:
Acest site a fost realizat cu sprijinul Uniunii Europene. Continutul acestuia reprezinta responsabilitatea exclusiva a Centrului de Dezvoltare SMART si in niciun caz nu poate reflecta opiniile Uniunii Europene.