Antreprenoriat: Rolul Administrației Publice în relația cu IMM-urile

Nume : Elena Tetiva
Tara : Romania
Data : 29.03.2021
Profesie : specialist politici publice
Organizatie : Asociatia centrul de Dezvoltare SMART
Institutie tinta : Guvernul Romaniei, Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri – Direcția Mediul de Afaceri, Parlament
Stadiul problemei :
Administrația publică reflectă bazele instituționale ale modului în care sunt guvernate țările. În context românesc, administrația publică trebuie să răspundă nevoilor socuietății și să funcționeze pe baza unor structuri organizatorice, unor procese și să îndeplinească roluri, relații de colaborare cu societatea civilă și economică. De asemenea, rolul acesteia este în realizarea de politici cu impact asupra societății, în general. O administrație publică bine așezată, al cărui rol este bine determinat în context societal trebuie să contribuie și să influențeze încfrederea socială și să determine condițiile pentru crearea unor valori publice așezate, capabile să răspundă nevoilor societății.
Având în vedere situația existentă în România, în ceea ce privește modul și modalitatea de colaborare dintre mediul de afaceri, respectiv IMM-uri și administrația publică se impun o serie de recomandări, pe care Guvernul și factorii decizionali competenți trebuie să le ia în calcul pentru realizarea de politici coerente, cu impact pozitiv la nivel societal. Astfel:
- Îmbunătățirea productivității sistemice, prin creșterea calității relațiilor și a colaborării între mediul public și cel privat.
- Consolidarea guvernanței la toate nivelurile, inclusiv prin cartografiere funcțională și evaluări menite să clarifice responsabilitățile și să reducă suprapunerea de funcții.
- Asigurarea corelării competențelor și a responsabilităților cu resursele umane exiptente în cadrul administrației, la toate nivelurile acesteia.
- Încurajarea cooperării la nivelul regiunilor, orașelor, comunelor, prin punerea în comun a resurselor și crearea de rețele între nivelurile administrative piublice, dar și în cadrul acestora.
- Eficientizarea și simplificarea proceselor decizionale, precum și promovarea conceptului de practici interoperabile în cadrul administrațiilor.
- Utilizarea unor soluții TIC holistice care să asigure și să transforme interacțiunea și comunicarea inter și intrainstituțională, asigurând astfel îmbunătățirea performanțelor administrative.
- Crearea unui cadru de reglementare stimulativ și coerent care să ducă la desființarea sincopelor existente în dialogul public-privat și atragerea mediului privat într-o colaborare tot mai strânsă și eficientă cu cel public.
- Limitarea birocrației și degrevarea serviciilor publice de povara actuală birocratică – cerere scrisă, hârtie consumată, dosare cu șină... etc
- Digitalizarea pe scară largă a serviciului public și asigurarea unui acces facil la informații, acte și alte documente necesare societății în general și mediului de afaceri în principal.

Solutii primite de la cetateni

Viorel Dragos Iordache

Viorel Dragos Iordache, Romania, antreprenor (20.08.2021)

Solutionarea problemei nu sta in lege, ci in modul in care aceasta este aplicata. Functionari selectati pe baza de competente profesionale si nu numai, cu capacitati de lucru cu publicul, cu capacitati de selectie si sinteza, capabili sa ia decizi, pe baza legislatiei in vigoare si sa raspunda rapid si clar nevoilor si probelemelor venite din partea societatii si a mediului antreprenorial. Aplicarea de sanctiuni pecuniare si asumarea raspunderii pentru functionarii incapabili sa raspunda sau pentru cei care dau raspunsuri gresite, care duc la timp pierdut, nervi acumulati si nerezolvarea la timp a unor situatii care pot implica dezvoltarea afacerii, in general.
Mirela Andone

Mirela Andone, Romania, antreprenor transporturi (20.08.2021)

Administratia publica... o vesnica problema. Rezolvarea ar putea veni din schimbarea radicala a mentalitatii functionarilor, din aplicarea unor criterii competitive si pe baza de competente in selectarea functionarilor care lucreaza in cadrul autoritatilor. Este o vesnica lipsa de respect pentru cetatean aceasta relatie. Includerea in cadrul institutiilor a unui sistem electronic centralizat, in cadrul caruia cetateanul, indiferent ca este antreprenor sau nu sa poata semnala o problema. Verificarea problemei sa fie facuta intr-un termen rezonabil - nu in ani, iar raspunsul, dupa verificare sa fie rezolvat. Daca, ca antreprenor care utilizez zilnic drumurile publice din Romania, trimit catre autoritatea locala in raza careia detectez o problema - respectiv groapa in asfalt, canal lasat descoperit si nesemnalizat etc. sa o semnalez autoritatii iar aceasta sa intervina in maxim 24 de ore si sa solutioneze aceasta problema care afecteaza atat afacerea, dar si cetateanul, in general. La noi... pot trece si ani.. drumul se strica mai tare, iar faptul ca eu ca antreprenor trebuie sa investesc banii intr-un nou mijloc de transport, in loc sa-i directionez spre resurse umane sau spre retehnologizare... cui ii pasa? De aceea, o lege clara, cu metodologii de aplicare clare, concrete, fara meandre interpretabile este solutia imediata pentru aceasta relatie deficitara cu autoritatile.

Care este solutia ta?

De ce avem nevoie de toate aceste informatii? Datele pe care le colectam prin acest formular de identificare a solutiei sunt importante pentru a genera mai multa forta procesului de participare si pentru a avea sanse mai mari sa generam probleme rezolvate:

*

Soluția ta - Te rugam sa fii cat mai concis(a) si la obiect. Acest camp este limitat la 1500 de caractere. In cazul in care ai nevoie de mai mult spatiu, te sfatuim sa mai publici o solutie. Pentru ca ideile tale sa fie considerate in adresa oficiala catre autoritati, solutia trebuie sa indeplineasca urmatoarele criterii care formeaza misiunea metodei noastre de participare:

  • sa fie fezabila: asta inseamna ca poate fi indeplinita de catre organizatiile existente, sau cu ajutor de la terti.
  • sa fie valoroasa: solutia trebuie sa aduca valoare comunitatii careia se adreseaza
  • sa fie sustenabila: solutia trebuie sa aibe sanse sa atraga sprijinul si resursele necesare de la mediul politic, social sau de afaceri.
*

Nume complet - Vom publica numele tau ca sa-ti oferim credit pentru solutia ta si ca sa te promovam.

*

Țara - Publicam si tara din care provii, pentru a vedea cat de intercultural este procesul de participare.

*

Profesie - Publicam si profesia ta, pentru a te promova mai bine.

*

Educație - Nu publicam aceasta informatie. O cerem doar pentru evidentele noastre statistice.

*

Email - Nu publicam nici aceasta informatie. Pastram insa adresa de email pentru a comunica cu tine atunci cand va fi nevoie, pentru a redacta adresa oficiala cu solutia cea mai buna, catre autoritati.

*

Telefon - Telefonul nu se va publica. Il pastram pentru a tine legatura cu tine in cazul in care va fi nevoie, pentru a redacta adresa oficiala cu solutia cea mai buna, catre autoritati.

Website - Acest camp nu este obligatoriu. Daca ai un blog sau doresti sa promovezi o asociatie, o poti face aici. Nu vor fi acceptate site-uri care promoveaza un comportament neadecvat.

Poza proprie - Nici acest camp nu este obligatoriu. Poti sa faci upload la o poza de dimenisuni 80x80 pixeli sau mai mare, in format JPG, GIF sau PNG. Acest lucru te va promova mai bine.

Iti multumim pentru ca ai initiativa de a publica o solutie la aceasta problema, pe platforma noastra de participare! Efortul tau contribuie la indeplinirea misiunii acestui proiect, si anume implicarea cetatenilor in furnizarea de solutii valoroase, fezabile si sustenabile la problemele de interes public. Prin exemplul tau suntem mai aproape de a genera politici publice facute de cetateni!


Acest site a fost realizat cu sprijinul Uniunii Europene. Continutul acestuia reprezinta responsabilitatea exclusiva a Centrului de Dezvoltare SMART si in niciun caz nu poate reflecta opiniile Uniunii Europene.